Do zadań Samodzielnego stanowiska ds. gospodarki odpadami należy:
1) wykonywanie zadań z zakresu utrzymaniu czystości i porządku przez właścicieli nieruchomości;
2) podejmowanie działań w celu objęcia wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami;
3) prowadzenie działań w celu osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu oraz monitoring tych poziomów;
4) dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi;
5) współpraca z organami administracji publicznej, organami ochrony środowiska oraz innymi instytucjami w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
6) współpraca z podmiotami, którym powierzono odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w tym selektywnego zbierania odpadów komunalnych – nadzór nad prawidłowością świadczonych usług;
7) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz spraw związanych z wpisem do rejestru
i wykreśleniem z rejestru;
8) prowadzenie i aktualizacja bazy danych rejestru gminnego wszystkich właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarki odpadami komunalnymi przy pomocy elektronicznego systemu usług komunalnych;
9) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych;
10) przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
11) prowadzenie postępowań egzekucyjnych z zakresu realizowanych zadań;
12) prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków;
13) sporządzanie analiz, sprawozdań i ankiet z zakresu realizowanych zadań.