1) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki finansowej gminy - planowanie budżetowe, nadzór nad realizacją budżetu gminy;
2) opracowywanie planu finansowego urzędu;
3) opracowywanie projektów uchwał dotyczących podatków i opłat lokalnych;
4) prowadzenie ewidencji podatników oraz dokonywanie zmian w trakcie roku;
5) prowadzenie postępowań podatkowych w celu określenia wysokości zobowiązań podatkowych;
6) prowadzenie postępowań w celu umorzenia, odroczenia i rozłożenia na raty zobowiązań podatkowych oraz zastosowania ulg wynikających z obowiązujących przepisów prawnych;
7) prowadzenie ewidencji analitycznej należności podatkowych;
8) wydawanie zaświadczeń z zakresu działania wydziału;
9) prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie rzetelności zgłaszania przedmiotów opodatkowania;
10) dokonywanie analiz realizacji dochodów z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz podejmowanie czynności związanych z ich wyegzekwowaniem;
11) rozliczanie inkasentów w zakresie zainkasowanych rat podatków lokalnych;
12) obsługa finansowo –księgowa budżetu i urzędu, w tym:
a) prowadzenie ksiąg rachunkowych budżetu,
b) prowadzenie ksiąg rachunkowych wydatków i dochodów urzędu, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i konta sum depozytowych,
c) przeprowadzanie okresowej inwentaryzacji aktywów i pasywów,
d) prowadzenie ewidencji analitycznej majątku – ewidencji wyposażenia, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych,
e) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
f) obsługa kasowa budżetu,
g) obsługa kasowa urzędu, Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury oraz Miejsko - Gminnej Biblioteki Publicznej w zakresie podejmowania środków pieniężnych z banku, dokonywania wypłat i sporządzania raportów kasowych;
13) naliczanie wynagrodzeń i wypłat z tytułu umów o pracę, umów zleceń i umów o dzieło;
14) realizacja obowiązku płatnika podatków wynikającego z obowiązujących przepisów prawnych;
15) rozliczanie i odprowadzanie składek do ZUS;
16) ewidencja i rozliczanie podatku od towarów i usług;
17) sporządzanie miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw;
18) nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych;
19) prowadzenie i koordynowanie kontroli finansowej wydatków jednostek podległych
i nadzorowanych;
20) prowadzenie postępowań egzekucyjnych z zakresu zadań wydziału;
21) obsługa finansowo-księgowa projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych;
22) prowadzenie spraw dotyczących nabycia przez gminę spadku w postaci środków na rachunkach bankowych;
23) nadzór nad stosowaniem przepisów raportowania schematów podatkowych (MDR), procedury MDR oraz jej aktualizowanie;
24) raportowanie schematów podatkowych (MDR) do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej - składanie stosownych dokumentów raportowania schematów podatkowych (MDR);
25) prowadzenie rejestru podsumowań prowadzonych postępowań analitycznych raportowania schematów podatkowych (MDR),
26) obsługa finansowo-księgowa priorytetowego programu „czyste powietrze”.